Domain Rank و URL rank که به نام های Domain Authority و Page Authority هم نام برده می شوند، از فاکتورهای غیر رسمی گوگل هستند که نقش بسیار مهمی در آنالیز وب سایت و رتبه بندی آنها از نظر سئو دارد.

در این مقاله قصد داریم به تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در گوگل چیست؟ – Domain Rating و URL Rating چیست؟ بپردازیم.

اگر بخواهیم از نظر لغوی آنها را معنی کنیم، Domain Authority اعتبار دامنه و Page Authority اعتبار صفحه است. Domain Rating و URL Rating هم به ترتیب رتبه دامنه و رتبه url هستند که به اختصار DA و UA هم نوشته می شوند.

تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در گوگل چیست؟ – Domain Rating و URL Rating چیست؟

تفاوت اعتبار دامنه و اعتبار صفحه در گوگل چیست؟

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه براساس لینک های داخلی و خارجی سنجیده می شوند و روش سنجش آنها مشابه هست.

تنها تفاوتی که در سنجش اعتباردهی تاثیر گذار می گذارد این است که دامین اتوریتی مربوط به کل دامنه و پیج اتوریتی مربوط به یک صفحه می باشد.

هر دوی این اعتبارها توسط سایت moz ارزیابی می شوند که البته از سایت های دیگری هم در این زمینه می توانید استفاده کنید.

حتما بخوانید: تاثیر بک لینک در سئو و بازاریابی آنلاین

افزایش اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی

افزایش اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی

برای افزایش اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی از راه های زیر می توانید استفاده کنید و این مورد را در نظر داشته باشید که افزایش ناگهانی رتبه غیر ممکن است بلکه نیازمند زمان و فعالیت درست است.

  1. تولید محتوای با کیفیت همراه لینک سازی داخلی مناسب
  2.  تمرکز بر روی لینک های  خارجی برای افزایش ورودی و برقراری ارتباط مناسب میان لینک های داخلی
  3. حذف لینک های اسپم و نامناسب
  4. همانطور که قبل تر گفته شد، استفاده از زمان تا بتوانید اعتبار به دست آمده را حفظ کنید.

افزایش اعتبار صفحه یا پیج اتوریتی

افزایش اعتبار صفحه یا پیج اتوریتی

حالا برای افزایش اعتبار صفحه یا پیج اتوریتی به روش های زیر توجه کنید:

  1. ایجاد صفحه در دامنه با اعتبار دامنه بالا
  2. قرار دادن محتوای مرتبط، با کیفیت و اصل در صفحه
  3. اطمینان از بهینه بودن صفحه از نظر سئو مانند سرعت، حجم و …
  4. ایجاد لینک سازی داخلی مناسب از صفحات دیگر
  5. ایحاد لینک سازی خارجی مناسب از سایت های مرتبط با اعتبار بالا برای افزایش ورودی
  6. حذف لینک های نامناسب و اسپم از صفحه( هر صفحه داخلی مرتبط با دامنه)

سرعت اعتبار گرفتن صفحه از سرعت اعتبار گرفتن دامنه بیشتر است. رتبه ها این معیار از 0 تا 100 است.

معمولا سایتی که از لحاظ بهینه سازی رتبه خوب و قابل توجهی دارد امتیاز و اعتبار خوبی هم دارد اما در این موارد استثناهای بسیاری هم وجود دارد.

حتما بخوانید: خط تیره یا زیر خط فاصله در سئو؟

Domain Rating و URL Rating چیست؟

Domain Rating و URL Rating امتیازهایی است که توسط سایت ahrefs به یک وبسایت داده می شود. آنچه که این وب سایت برای امتیازدهی در نظر می گیرد براساس backlink است.

Domain Rating و URL Rating چیست؟

به گفته خود سایت ahref انچه که در DR یا Domain Rating تاثیرگذار است، تعداد و اعتبار لینک های مرتبط با دامنه وب سایت است که گزارش به دست آمده را با اطلاعات موجود از وب سایت های دیگر در دیتابیس خود مقایسه می کند.

در واقع هدف از DR ارزیابی اعتبار لینک های مرتبطی است که از یک وب سایت بدست می آید و می توان آن را مشابه دامین اتوریتی در سایت moz دانست.

اما این مورد را به خاطر داشته باشید  که هر دامنه ای که DR یاDA  بالایی دارد قابل اعتماد نیست به این خاطر که حتی سایت های اسپم هم می توانند از این امتیاز برخوردار باشند.

حتما بخوانید: ابزار رایگان سئو جهت یافتن بهترین کلمه کلیدی سایت

برای UR یا URL Rating هم به بررسی لینک های داخلی و خارجی از نظر کیفیت  و مرتبط بودن می پردازد.

از موارد بسیار مهمی که در بررسی این معیار تاثیر گذار هستند عبارتند از:

  1. محاسبه لینک های داخلی میان صفحات
  2. میزان لینک های nofollow
  3. بررسی damping factor یا عامل پویایی وب سایت
  4. Crawl  کردن یا خزیدن در صفحه برای بررسی جزئیات آن مانند کد نویسی.

هیچ منبع معتبری وجود ندارد که خاطر نشان کند اعتبار صفحه و اعتبار دامنه فاکتورهای بسیار مهمی برای موتورهای جستجو هستند اما یکی از تحلیلگران خود گوگل به نام John Mueller تایید کرده است که هیچ چیز مانند امتیاز اعتبار یک وب سایت نمی شود.

شما میتوانید برای اطمینان از اعتبار دامنه یا صفحه ای خاص از یک وب سایت همزمان سایت های moz و ahrefs چک کرده و با هم مقایسه کنید.