برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن – برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن در واقع طرح و برنامه ای برای پیش بینی عملکرد تبلیغاتی یک کسب و کار است که با توجه به استراتژی که در پیش گرفته، متفاوت می باشد.

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟ 

از مزایای برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن شفاف شدن نقشه ی راه، حفظ مشتریان و افزایش سود آوری است.

برای چنین برنامه ای شناسایی درست و دقیق همه چیز آن کسب و کار لازم است که می توان به مشتریان هدف، محیط داخلی و خارجی مکان کسب و کار و مواردی از این دسته اشاره کرد.

به دلیل تفاوت هایی که در هر کسب و کار وجود دارد نمی توان از برنامه ی بازاریابی یک کسب و کار دیگر استفاده کرد.

زیرا این امر موجب شکست ها و خسارت های سنگینی می شود .

  برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟ 

نوشتن یک مارکتینگ پلن برای هر کسب و کاری حتی برای استارتاپ ها کاری پیچیده و در عین حال راحت است اما اگر می خواهید سال آینده همین موقع شاهد اتفاقات خاص و شگفت انگیزی باشید پس همین الان برای نوشتن برنامه ی خود اقدام کنید.

حتما بخوانید: مراحل و ابزار راه اندازی کسب و کار اینترنتی

اجزای تشکیل دهنده یک برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن

مسئولیت اجرای یک طرح بازاریابی بر عهده ی تیم بازاریابی هر کسب و کاری است که فعالیت های آنها را در مدت زمان در نظر گرفته مشخص می کند.

یک برنامه بازاریابی خوب به طور خلاصه و جامع شامل اجزای زیر می باشد.

بررسی وضعیت کسب و کار

اولین قدم برای داشتن کارآمدترین پلن بازاریابی بررسی دقیق کسب و کار است.

به این صورت که وضعیت فعلی، ویژگی های کامل محصولات، چشم اندازها و مواردی از این دسته را در مقایسه با رشد کسب و کارهای مشابهی که در بازار بین المللی وجود دارند، آنالیز کنید.

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن - برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟

شناسایی مشتریان بالقوه

مشتریانی که شما برای مارکتینگ پلن خود انتخاب می کنید در واقع مشتریانی که در آینده با آنها برخورد خواهید داشت را توصیف می کند. به همین خاطر باید ویژگی های کامل مشتریان خود شامل درصد سن، جنسیت، شغل، علایق و غیره را تهیه کنید و سپس اطلاعات را به صورت پروفایل ذخیره کنید.

اهداف و چشم اندازها

نکته ی بسیار در تعیین اهداف و چشم اندازها، قابل اندازه گیری و واقع گرایانه بودن آنهاست.

در این قسمت شما باید برای کسب نتیجه ی بهتر اهداف مالی و غیرمالی از برنامه ی بازاریابی را در نظر بگیرید تا طرح بازاریابی خود را که در اخر منجر به برنامه بازاریابی می شود به خوبی تعیین کنید.

حتما بخوانید: استراتژی های برندینگ چیست؟

به عنوان مثال اگر شما استارتاپ دارید و یا کسب و کار تازه تاسیسی راه اندازی کرده اید که نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارید باید بر روی افزایش فروش و تجربه ی کاربری محصول تمرکز کنید

هم چنین اگر به دنبال تزریق مجدد سرمایه گذاری هستید باید تمرکز خود را بر روی برندینگ و تبلیغات قرار بدهید.

استراتژی تبلیغات و بازاریابی

استراتژی تبلیغات و بازاریابی

استراتژی تبلیغات و بازاریابی در برنامه ی شما باید با یکدیگر هم جهت باشند تا هزینه ای که برای تبلیغات می پردازید از طریق تیم بازاریابی به سودآوری تبدیل بشود.  

برای مثال می توان به استراتژی تبلیغات اینترنتی، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی سئو، استراتژی شبکه های اجتماعی و استراتژی بازاریابی مستقیم اشاره کرد.

حتما بخوانید: بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بنابراین اگر می خواهید در فروش خود 15 درصد رشد داشته باشید باید به عنوان مثال درصدی را به افزایش تبلیغات آنلاین، درصد را به افزایش تبلیغات افلاین و حتی درصدی را به صورت زمان، انرژی و هزینه به مشتریان قبلی خود اختصاص بدهید.

در واقع این قسمت مشخص می کند که از کدام در وارد بشوید و از بخش های مهم در مارکتینگ پلن است که حتی باید برای آن زمانی را برای اجرا مشخص کنید.

بودجه بندی و پیش بینی مالی

برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن - برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن چیست؟

برای بودجه بندی و پیش بینی مالی باید تمامی هزینه ها و هم چنین انتظارات خود را در سه حالت واقع بینانه، خوش بینانه و بد بینانه  مکتوب کنید.

 پس از آن بهتر است یک تقویم مالی حداقل سه ماهه برای خود در نظر بگیرید تا دقیقا بدانید که در مدت زمان سه ماه، هر هفته و هر روز از ماه برای چه کاری، چه میزان هزینه  پرداخت می کنید تا در صورت نیاز تغییراتی را برای جهت دهی بهتر برنامه بازاریابی خود ایجاد کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در ارتباط باشید
Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn