واژه برند از عبارت BRANDER (برندر) در زبان اسکاندیناوی گرفته شده که به معنای سوزاندن یا داغ کردن می باشد.

اما برای تعریف مفهومی برند کار کمی سخت تر می شود به این خاطر که از زمان پیدایش برند تا کنون تغییرات زیادی شامل حال آن شده است و هر کس هم با توجه به نیاز و فعالیت خود تعریف برند و برندینگ را تغییر داده است.

حتما بخوانید: اصطلاحات رایج دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی

رویکرد مختلف به برند

رویکرد مختلف به برند

به طور کلی هفت رویکرد مختلف به برند در بحث برندسازی وجود دارد که شامل رویکرد اقتصادی به برند، رویکرد شخصیت شناسی به برند، رویکرد هویتی به برند، رویکرد رابطه شناسی به برند، رویکرد مصرفی به برند، رویکرد فرهنگی به برند و رویکرد اجتماعی به برند.

منابع زیادی برای مطالعه در زمینه برند و برندینگ وجود دارد که متاسفانه بیشتر آنها فارسی نیستند به همین خاطر سعی کردیم در این مقاله اصطلاحات رایج برندینگ که بیشتر در حوزه ی مدیریت برند و برندسازی هستند و به نوعی واژه نامه برند محسوب می شوند را گرداوری کنیم.

این صفحه نقش یک لغت نامه یا به عبارتی نقش واژه نامه برند را دارد که مدام در حال بروزرسانی می باشد.

اصطلاحات رایج برندینگ

برند یا brand

انجمن بازاریابی آمریکا، تعریف برند را به صورت زیر آورده است:

برند به معنای یک نام، نشانه ، علامت یا ترکیبی از آنهاست که هدف متمایز کردن یک کالا یا خدمت از سایر کالاها و خدمات یک فروشنده می باشد و یا برای ایجاد تمایز میان کالا و خدمات یک فروشنده با کالا و خدمات سایر فروشندگان به کار گرفته شود.

قضاوت نسبت به برند یا Brand Judgments

منظور از قضاوت نسبت به برند، نظرات کاربران و مشتریان و یا ارزیابی آنها از برند است که در ذهنشان شکل گرفته می شود.

تصویر برند یا Brand Image

نگرش و تصور ذهنی مشتری بر اساس تداعیات ذهنیشان است که عملکرد برند تاثیر بسزایی بر آن دارد.

حتما بخوانید: وب برندینگ چیست؟

احساسات نسبت به برند یا Brand Feelings

واکنش های مشتریان به برند که اغلب احساسی است و با جریانات اجتماعی ارتباط مستقیم دارد.

آگاهی از برند یا Brand Awareness

آگاهی از برند یا Brand Awareness

اگاهی از برند نشان دهنده توانایی ایجاد شده در مشتری برای شناسایی برند است تا در شرایط مختلف بتواند آن را تشخیص دهد.

معماری برند یا Brand Architecture

ساختاری از یک برند که در مراحل برندینگ شکل گرفته می شود و اغلب از میان سه سیستم پشتیبانی، یکپارچه و مستقل شکل گرفته می شود.

استراتژی برند یا Brand Strategy

استراتژی برند در واقع برنامه ی توسعه ی برند که طبق هدف و چشم انداز در نظر گرفته ایجاد می شود.

حتما بخوانید: استراتژی های برندینگ چیست؟

جایگاه یابی برند یا Brand Positioning

یعنی جایگاه یا موقعیتی که مخصوص یک برند است و در یک فضای کاملا رقابتی آن را به خود اختصاص می دهد.

تجربه برند یا Brand Experience

روشی که با استفاده از آن، برند به خوبی می تواند جایی در ذهن مخاطب برای خود ایجاد کند.

تعهد به برند یا Brand Commitment

تعهد به برند، میزان وفاداری مشتری به یک برند را در بر میگیرد و با تجربه برند ارتباط مستقیمی دارد.

سلسله مراتب برند یا Brand Hierarchy

سلسله مراتب برند یا Brand Hierarchy

سلسله مراتب برند به نوعی با معماری برند در ارتباط است و با بررسی روابط موجود میان محصولات و عناصر مختلف یک شرکت یا یک سازمان، تصویر کاملی از مسیر برندسازی را ایجاد کنیم.

زیر ساز برند یا Brand platform

منظور از زیر ساز برند همان ساختار درون سازمانی است که به جایگاه یابی برند می تواند کمک کند.

برندسازی سببی یا Cause brandin

از شیوه های برندینگ که هدف اصلی آن ایجاد ارزش افزوده در ذهن مخاطب است.

تداعی برند یا Brand Associations

نگرش ذهنی عمیق یا همان تداعی های ذهنی مصرف کننده است که شامل 4 فاکتور هویت برند، ارزش درک شده، تداعی ها سازمانی و تداعی های محصول می باشد.

سنجش مخاطب یا Audience Measurement

بررسی و ارزیابی واکنش های مخاطبان هنگامی که با به هر نحوی با بردند مواجه می شوند مانند تبلیغات محیطی، نظرات افراد درباره محصول یا خود برند و …

کاوش برند یا Brand Exploratory

کاوش برند یا Brand Exploratory

کاوش برند به معنای تحقیق و کاوش برای درک مشتری است که هدف اصلی آن ایجاد ارزش افزوده و شناسایی منابع مناسب برای برند می باشد.

نقاط تماس یا Touch Point

نقاط یا مرزهای ارتباطی که میان برند و کاربر ایجاد می شود مانند بسته بندی محصول، وب سایت، شبکه های اجتماعی و غیره می باشد.

حتما بخوانید: راهنمای آموزش اصول دیجیتال مارکتینگ با محوریت برندینگ

عدم اثر بخشی تبلیغات یا Wear Out

منظور زمانی است که تبلیغات صورت گرفته برای یک برند، تاثیر گذاری خود را از دست می دهد. از جمله عواملی که موجب عدم اثربخشی می شوند شامل: مکان و زمان نامناسب تبلیغ، استفاده از ابزار تبلیغاتی نامناسب، عمل نکردن به تعهد داده شده در تبلیغ و مواردی از این دسته.